Skriva för ljudböcker

Att lyssna på ljudböcker har blivit allt mer populärt och är den typ av bokformat som ökar mest. Tack vare streamingtjänster som Storytel och Bookbeat med flera har det idag blivit mycket enkelt att lyssna på ljudböcker. Utbudet har även växt enormt de senaste åren. Förut var det endast en begränsad del av alla böcker som gavs ut som ljudböcker. Ofta var de endast tillgängliga för funktionsnedsatta. Uppläsaren var ofta en entonig tradig röst vars enda syfte var att förmedla den skriftliga informationen. Idag läses ljudböcker ofta in av kända skådespelare och många väljer också böcker efter vem som har läst in dem. Idag börjar det bli så populärt med ljudböcker att många förlag ger ut böcker endast som ljudbok och inte alls som pappersbok. En annan vanlig kombination är annars att ge ut boken som e-bok och ljudbok. Ljudbokens popularitet har gjort att en del författare nu har börjat ändra sitt sätt att skriva och nu skriver för att boken speciellt ska passa för att lyssna på.

Serier av ljudböcker

De nya streamingtjänsterna med jätten Storytel i fronten ger numera ut många egenproducerade böcker. Ett vanligt format är att ge ut spännande följetonger i kortare delar där varje del är cirka en timme att lyssna på. Nya delar släpps sen regelbundet, till exempel en gång per vecka. En av Storytels stora ljudbokssuccéer är Virus som är skriven av Daniel Åberg. Serien är helt skriven för att lyssnas på och inte läsas. Det här sättet att ge ut böcker har gett ett helt nytt tänk inom förlagsbranschen. Nu talas det i termer som säsonger eller serier, precis som inom TV-industrin.

Spänning är a och o

Daniel Åberg hade redan skrivit ett antal traditionella romaner när han fick chansen att hänga på Storytels nya projekt. Han tyckte det verkade spännande att kunna testa något nytt. Att skriva böcker det ska lyssnas på kräver lite annan dramaturgi än de böcker som ska läsas. Det krävs en tät och händelserik handling där varje avsnitt avslutas med en nagelbitare till cliffhanger. Läsaren ska låsas in i en händelserik intrig som får den att vilja ta på sig lurarna igen så fort det blir tillfälle att lyssna vidare. Virus byggs upp i säsonger om tio avsnitt där varje avsnitt ska sin egna händelsekurvor samtidigt som en längre mer övergripande handling följer med i varje avsnitt.

Svår konkurrens

Folk lyssnar gärna på ljudböcker när de gör någonting annat samtidigt. Konkurrensen om uppmärksamheten är därför hårdare än när läsaren lägger sig tillrätta med en bok i soffan. Därför krävs att författaren lyckas att skapa spänning från första stund, annars är det lätt hänt att lyssnaren tappar intresset och byter bok eller helt stänger av. Många lyssnare tycker också att formatet med kortare avsnitt passar mycket bra. Den typiska lyssnaren är till exempel en pendlare som har kanske en timmes restid till jobbet. Då passar en timmes spännande avsnitt perfekt. Handlingen ska gärna vara vad som beskrivs som framåtlutande. Det vill säga att det ska vara så spännande att lyssnaren inte längre kan luta sig tillbaka utan den bara måste luta sig framåt.

Svår konkurrens