Kobalt Music Group del 2

Det som spelat stor roll i Kobalts framgång är den transparens man lovar och även håller. Med hjälp av teknik har man lyckats skapa en webbportal där upphovsrättsinnehavare kan se exakt hur och var deras musik används och se den exakta vägen som pengarna tar. Det är denna fulla transparens som gjort Kobalt till ett populärt musikförlag bland producenter, upphovsrättsinnehavare, artister och även andra företag.

Kobalt och teknik

Den portal som upphovsrättsinnehavarna kan logga in på kallas kort och gott för Kobaltportalen och är ett mycket sofistikerat verktyg där globala data visas i realtid. Bland andra musikförlag finns inget som liknar detta, utan vill man ha denna fullständiga transparens är det Kobalt man får vända sig till. Detta är något som grundaren Willard Ahdritz är väldigt stolt över, då skivbolagsbranschen i allra flesta fall saknar denna form av transparens. Bland artister finns en berättigad rädsla att de inte får betalt det de borde få och detta är något Ahdritz håller med om. Han brukar själv säga till artisterna att deras rädsla är berättigad och att de rent ut sagt blir blåsta. Den kontroll som upphovsrättsinnehavarna får genom Kobaltportalen kan även användas som ett analysverktyg till att exempelvis planera var och när en artist bör boka in sina kommande spelningar. Man har även utvecklat annan teknik för att öka sin effektivitet vid spårning av musiken och för att samla in royalties. Exempel på detta är ProKlaim och KORE. ProKlaim är en YouTube-integration som vid lanserandet väsentligt ökade artisternas intäkter från YouTube. ProKlaim är ett verktyg med en algoritm som märker om ens musik förekommer i sammanhang där de inte borde förekomma. ProKlaim identifierar idag runt 1,5 miljarder videoinspelningar varje månad som matchar material som Kobalt äger rättigheterna för. Är det i en hemmavideo som någon laddat upp där en musikslinga som tillhör Kobalt använts utan tillåtelse brukar YouTube själva betala avgiften. Men är det ett företag som använt musiken utan tillåtelse kontaktar Kobalt företaget. KORE förvaltar rättigheter och spårar, samlar in och betalar royalties baserat på de data som blivit insamlat av Kobaltportalen. Idag är Kobalt en medlöpare i Spotifys streamingrace då man fullständigt plattar till det som tidigare kallas skiv- och förlagsbranschen genom att erbjuda ett renodlat digitalt alternativ.

Framtidens Kobalt

Vad nästa steg exakt kommer bli säger VD:n Willard Ahdritz att han inte är säker på. Man har dock börjat utveckla tjänster inom hela det segment en artist är verksam inom. Här är det främst video och biljettförsäljning som man fokuserar på. Det finns tecken på att man kanske kommer börja sälja biljetter till virtuella konserter. Ahdritz är en av många som menar att video, VR och AR kommer att spela en stor roll i framtiden när det kommer till musikrättigheter. Framtiden för Kobalt ser ljus ut och man räknar med en omsättning på över fyra miljarder år 2018. Kobalt har vuxit med cirka 40 procent per år och det är inget som tyder på att denna utveckling kommer att stanna av utan framtiden ser fortsatt mycket ljus ut.

Framtidens Kobalt