Kobalt Music Group del 1

Historien om Kobalt är väldigt intressant och när man greppar hur stort detta förlag faktiskt är blir man förvånad över hur okänt det ändå är. Kobalt grundades år 2001 av svensken Willard Ahdritz och har med åren blivit världens största oberoende musikförlag. Man har lyckats gjort detta och ändå vara ett bolag som trots det varit en doldis. Kobalt omsätter omkring två miljarder kronor och med sin musik når man ut till en miljard lyssnare över hela världen. Bland delägarna kan namn som Max Martin, Paul McCartney och företaget Google nämnas. Max Martin och Paul McCartney är två klienter som man även representerar. Förutom dessa två representerar man bland annat även producenten Skrillex och artister som Maroon 5 och Kelly Clarkson. Totalt jobbar man med drygt 20 000 artister, 600 musikförlag och har över 800 000 låtar i sin katalog. Man uppskattar att man har en affärsmässig koppling till ungefär 40 procent av de låtar som hamnar på topp 100-listorna i både England och USA. Kobalt är alltså ett relativt anonymt musikbolag, grundat av en svensk, som nu är världens största oberoende musikförlag. Med detta i åtanke vet man att vägen dit kommer vara intressant.

De tidiga åren

När Kobalt grundades var affärsmodellen fokuserad på att samla in och distribuera royalties till artisterna. Kobalt väckte intresse bland många artister genom att vara först med att erbjuda artister och producenter att behålla 90 procent av sina intäkter. Andra musikförlag behöll minst 30 procent för sig själva vid den tiden. Man sade tydligt att man tyckte att artister inte fick den transparens de förtjänade angående deras intäkter och det ville Kobalt ändra på. Ett steg i det var deras Kobalt Label Services Portal som lanserades 2005 och är en inloggningstjänst för artister där de kan spåra och hantera sina egna portföljer. Det gick tidigt bra för Kobalt men ett viktigt genombrott skedde år 2005 när Martin Sandberg, mer känd under sitt artistnamn Max Martin, skrev på för Kobalt. Max Martin har varit ett stort namn under hela 2000-talet inom området producent och låtskrivare. Hans egna bolag MXM skriver låtar åt världsartister som Taylor Swift, Katy Perry och The Weeknd och det är tack vare detta som Kobalt har så stor närvaro på topplistor runt om i världen. År 2009 vann Kobalt Music Group priset för årets oberoende musikutgivare vid Music Week Awards, ett pris som de återigen vann året efter.

2010-talet

År 2011 köpte Kobalt det digitala distributionsföretaget Artists Without a Label (AWAL). Genom denna affär fick Kobalt tillgång till AWAL:s nätverk av digitala partners som bestod av bland annat iTunes, Amazon, Spotify, eMusic, Rhapsody, 7Digital, Beatport, Deezer och Nokia. En ny digital era startades för Kobalt. År 2014 förberedde sig Kobalt för sin expansion till den latinamerikanska marknaden och företaget fick 140 miljoner dollar i olika insamlingar som gick direkt till att skynda på den snabba tillväxten. Google Ventures har också investerat en hel del pengar i företaget och presidenten för Google Ventures förklarade varför med orden; ”Kobalt ändrar hur artister behandlas i musikbranschen, särskilt när det gäller att ge tillit och öppenhet och kompensera skaparna för deras arbete”. Kobalt har på 2010-talet utvecklat sin digitala teknik och har för närvarande kontor i bland annat New York, Los Angeles, Nashville, Atlanta, Berlin, Stockholm, Miami, Hong Kong, Sydney och London.

2010-talet